Enkel sporveksel (KUN SB) (B)
KO-SPV-0000-29
1 måneders intervall
| Oppgave | Oppgavebeskrivelse | Lang-beskrivelse | Intervall | Myndighetsnivå | Type FV |
|---|---|---|---|---|---|
| 1000 | Visuell inspeksjon av sporvekselens generelle tilstand | Se etter åpenbare feil og mangler slik som: - Tilstand på sviller og befestigelse - Tilstand på skinner (sår, avskalling, skader, nebb, graddannelser) - Manglende tilslutning mellom tungespiss og stokkskinne - Løse lasker (der dette er aktuelt) - Skadet snøbeskyttelse (der hvor dette er aktuelt) - Tilstand på ballast (for mye/lite) - Løse/avrevet kabler (utgjevningsjord/sporvekselvarme) | 1 md | Lav | TK-V |
| 1010 | Rengjør sporveksel for stein/grus, løv og andre urenheter fra glideplatene, rådegrav, sporrillene og på oversiden av svillene. | Alle glideplater, stengselsanordninger, loddstoler, anleggsflater for tunger og stokkskinner samt tungestøtter, innersiden av ledeskinner og den delen av vingeskinnene som berøres av hjulflensene, skal rengjøres. Rengjør rådegrav for løv, rask og annet brennbart materiale. | 1 md | Lav | PO |
| 1020 | Smøring og funksjonstest av sporveksel |
Smør alle glideplater på begge sidene av sporvekselen. Dette vil kreve omlegging av den aktuelle sporvekselen. Dette må gjøres i samråd med togleder/Txp.
|
1 md | Lav | PO |
Oppgave: 1000
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av sporvekselens generelle tilstandLang-beskrivelse
Se etter åpenbare feil og mangler slik som: - Tilstand på sviller og befestigelse - Tilstand på skinner (sår, avskalling, skader, nebb, graddannelser) - Manglende tilslutning mellom tungespiss og stokkskinne - Løse lasker (der dette er aktuelt) - Skadet snøbeskyttelse (der hvor dette er aktuelt) - Tilstand på ballast (for mye/lite) - Løse/avrevet kabler (utgjevningsjord/sporvekselvarme)- Intervall 1 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1010
Oppgavebeskrivelse
Rengjør sporveksel for stein/grus, løv og andre urenheter fra glideplatene, rådegrav, sporrillene og på oversiden av svillene.Lang-beskrivelse
Alle glideplater, stengselsanordninger, loddstoler, anleggsflater for tunger og stokkskinner samt tungestøtter, innersiden av ledeskinner og den delen av vingeskinnene som berøres av hjulflensene, skal rengjøres. Rengjør rådegrav for løv, rask og annet brennbart materiale.- Intervall 1 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV PO
Oppgave: 1020
Oppgavebeskrivelse
Smøring og funksjonstest av sporvekselLang-beskrivelse
Smør alle glideplater på begge sidene av sporvekselen. Dette vil kreve omlegging av den aktuelle sporvekselen. Dette må gjøres i samråd med togleder/Txp.
- Intervall 1 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV PO
12 måneders intervall
| Oppgave | Oppgavebeskrivelse | Lang-beskrivelse | Intervall | Myndighetsnivå | Type FV |
|---|---|---|---|---|---|
| 1030 | Visuell inspeksjon av tungeruller og rengjøring ved behov. | Visuell inspeksjon av tungeruller på begge sidene av sporvekselen. Dette vil kreve omlegging av den aktuelle vekselen. Dette må gjøres i samråd med togleder/Txp. Vekselen skal avslutningsvis legges om for å kontrollere funksjon. | 12 md | Lav | TK-V |
| 1040 | Visuell inspeksjon av bolter i skinnekryss | Se etter brudd i fjæringer eller løse bolter. Spark eller slå med liten hammer for å sjekke om boltene er løse. | 12 md | Lav | TK-V |
| 1050 | Visuell inspeksjon av krysspiss og vingeskinner. | Se etter sprekker, avskalling eller slitasje gjennom hele krysset og vingeskinner. Feil rapporteres og opprettes i henhold til Katalog over feil og skader i skinnekryss | 12 md | Lav | TK-V |
| 1060 | Visuell inspeksjon av ledeskinne og ledeskinnebrakett |
Se om det har vært kontakt mellom flens og ledeskinne. Se etter sprekker eller skader på både ledeskinne og ledeskinnebrakrett |
12 md | Lav | TK-V |
| 1070 | Visuell inspeksjon av ballastprofil ved sporveksel | Kontroller at ballasten er jevnt fordelt og flukter med overkant sville. Kontroller at ballastskulder er minimum 40cm bred målt ut i fra ytterkant sville. | 12 md | Lav | TK-V |
| 1080 | Visuell inspeksjon av sporvekselsviller | Se etter sprekker eller skader i sviller | 12 md | Lav | TK-V |
| 1090 | Visuell kontroll av befestigelse i sporveksel | 12 md | Lav | TK-V | |
| 1100 | Mål avstanden mellom tilsluttende tungespiss og stokkskinne på begge sider | Avstanden skal maksimalt være 3 mm mellom tungespiss og stokkskinne. Avvik skal utbedres umiddelbart. | 12 md | Høy | TK-M |
| 1110 | Mål avstanden mellom tunge og alle tungestøtter |
Tungestøtte skal ikke ha kontakt med tungen og avstanden skal ikke overstige: 2 mm for gjennomkjøringshastighet > 40 km/h 5 mm for gjennomkjøringshastighet = 40 km/h |
12 md | Høy | TK-M |
| 1120 | Kontroller skinneprofil ved tungespiss (både tunge og stokkskinne), og hele tungen for avskalling |
Kontroller hele anleggsside av stokkskinnen, og baksiden av tunge for nebb og graddannelser Følg instruks iht. ORE70 |
12 md | Lav | TK-M |
| 1130 | Funksjonstest ved omlegging og låsing av håndstilt sporveksel | Kontroller at sporvekselen går i lås og er i kontroll. Gjelder håndstilt sporveksel. | 12 md | Lav | TK-F |
| 1140 | For sentralstilte sporveksler med rådegrav: Mål avstand mellom driv-/kontrollstenger og rådegravsville. Avstanden skal være større enn 50 mm. | Kontroller at stengene står vinkelrett på tunge/stokkskinne og ligger parallelt med svillene. | 12 md | Lav | TK-M |
| 1150 | Mål avstand fra kjørnermerke til tungespiss (varselgrense: +/-15 mm, aksjonsgrense: +/-20 mm). | 12 md | Lav | TK-M | |
| 1160 | Mål skinnetemperatur ved kjørnermerke. | 12 md | Lav | TK-M | |
| 5000 | Mål sporvidde i tungespiss. Målepunkt A1 | Målt sporvidde skal ikke avvike mer enn 5 mm fra målene som er angitt på sporvekseltegningene. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5040 | Mål avstand mellom tungespiss og stokkskinne ved fraliggende stilling. Målepunkt B1 | Avstand skal være minimum 160 mm (1 drivmaskin) eller 110 mm (flere drivmaskiner) | 12 md | Høy | TK-M |
| 5050 | Mål avstand mellom tungespiss og stokkskinne ved fraliggende stilling. Målepunkt B2 | Avstand skal være minimum 160 mm (1 drivmaskin) eller 110 mm (flere drivmaskiner) | 12 md | Høy | TK-M |
| 5080 | Mål minste avstand mellom stokkskinne og fraliggende tunge. Målepunkt C1 | Avstand skal være minimum 58 mm ved fraliggende tunge. | 12 md | Høy | TK-M |
| 5090 | Mål minste avstand mellom stokkskinne og fraliggende tunge. Målepunkt C2 | Avstand skal være minimum 58 mm ved fraliggende tunge. | 12 md | Høy | TK-M |
| 5100 | Mål sporvidde i tungeparti i opprinnelig rettspor. Målepunkt A5 | Det skal tas min. 3 mål fordelt jevnt over tungepartiet. Det målet som avviker mest fra normalmålet skal lagres i Maximo. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5120 | Mål sporvidde i mellomparti . Målepunkt A9 | Det skal tas min. 3 mål for hvert spor fordelt jevnt over mellompartiet. De målene som avviker mest fra normalmålet skal lagres i Maximo. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5130 | Mål sporvidde i mellomparti avvik. Målepunkt A10 | Det skal tas min. 3 mål for hvert spor fordelt jevnt over mellompartiet. De målene som avviker mest fra normalmålet skal lagres i Maximo. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5140 | Mål sporvidde i kryssparti. Målepunkt A11 | Målene A11 og A12 tas 30 mm bak krysspiss. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5150 | Mål sporvidde i kryssparti. Målepunkt A12 | Målene A11 og A12 tas 30 mm bak krysspiss. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5160 | Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i rettspor. Målepunkt F1 | 12 md | Lav | TK-M | |
| 5170 | Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i avvik. Målepunkt F2 | 12 md | Lav | TK-M | |
| 5180 | Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i rettspor. Målepunkt F3 | 12 md | Lav | TK-M | |
| 5190 | Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i avvik. Målepunkt F4 | 12 md | Lav | TK-M | |
| 5640 | Mål ledevidde ved krysspiss. Målepunkt G1 | Mål tas 30 mm bak krysspiss. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5650 | Mål ledevidde ved krysspiss. Målepunkt G2 | Mål tas 30 mm bak krysspiss. | 12 md | Lav | TK-M |
| 5780 | Mål høydenivå mellom krysspiss og vingeskinne. Målepunkt H |
Målet H tas ytterst på krysspissen der hjulet først treffer krysspissen. Høydeforskjellen måles mellom mest slitte punkt på vingeskinne og krysspiss: H = x - y. y må måles på begge vingeskinner, og den største y-verdien benyttes for å bestemme H. |
12 md | Lav | TK-M |
| 5790 | Mål høydenivå mellom krysspiss og vingeskinne. Målepunkt J |
Målet J tas der hvor krysspissen har samme ”hodebredde” som skinneprofilet i sporvekselen. Høydeforskjellen måles mellom mest slitte punkt på vingeskinne og krysspiss: J = x - y. y må måles på begge vingeskinner, og den største y-verdien benyttes for å bestemme J. |
12 md | Lav | TK-M |
Oppgave: 1030
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av tungeruller og rengjøring ved behov.Lang-beskrivelse
Visuell inspeksjon av tungeruller på begge sidene av sporvekselen. Dette vil kreve omlegging av den aktuelle vekselen. Dette må gjøres i samråd med togleder/Txp. Vekselen skal avslutningsvis legges om for å kontrollere funksjon.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1040
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av bolter i skinnekryssLang-beskrivelse
Se etter brudd i fjæringer eller løse bolter. Spark eller slå med liten hammer for å sjekke om boltene er løse.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1050
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av krysspiss og vingeskinner.Lang-beskrivelse
Se etter sprekker, avskalling eller slitasje gjennom hele krysset og vingeskinner. Feil rapporteres og opprettes i henhold til Katalog over feil og skader i skinnekryss- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1060
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av ledeskinne og ledeskinnebrakettLang-beskrivelse
Se om det har vært kontakt mellom flens og ledeskinne.Se etter sprekker eller skader på både ledeskinne og ledeskinnebrakrett
- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1070
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av ballastprofil ved sporvekselLang-beskrivelse
Kontroller at ballasten er jevnt fordelt og flukter med overkant sville. Kontroller at ballastskulder er minimum 40cm bred målt ut i fra ytterkant sville.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1080
Oppgavebeskrivelse
Visuell inspeksjon av sporvekselsvillerLang-beskrivelse
Se etter sprekker eller skader i sviller- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1090
Oppgavebeskrivelse
Visuell kontroll av befestigelse i sporveksel- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-V
Oppgave: 1100
Oppgavebeskrivelse
Mål avstanden mellom tilsluttende tungespiss og stokkskinne på begge siderLang-beskrivelse
Avstanden skal maksimalt være 3 mm mellom tungespiss og stokkskinne. Avvik skal utbedres umiddelbart.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 1110
Oppgavebeskrivelse
Mål avstanden mellom tunge og alle tungestøtterLang-beskrivelse
Tungestøtte skal ikke ha kontakt med tungen og avstanden skal ikke overstige:2 mm for gjennomkjøringshastighet > 40 km/h
5 mm for gjennomkjøringshastighet = 40 km/h
- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 1120
Oppgavebeskrivelse
Kontroller skinneprofil ved tungespiss (både tunge og stokkskinne), og hele tungen for avskallingLang-beskrivelse
Kontroller hele anleggsside av stokkskinnen, og baksiden av tunge for nebb og graddannelserFølg instruks iht. ORE70
- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 1130
Oppgavebeskrivelse
Funksjonstest ved omlegging og låsing av håndstilt sporvekselLang-beskrivelse
Kontroller at sporvekselen går i lås og er i kontroll. Gjelder håndstilt sporveksel.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-F
Oppgave: 1140
Oppgavebeskrivelse
For sentralstilte sporveksler med rådegrav: Mål avstand mellom driv-/kontrollstenger og rådegravsville. Avstanden skal være større enn 50 mm.Lang-beskrivelse
Kontroller at stengene står vinkelrett på tunge/stokkskinne og ligger parallelt med svillene.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 1150
Oppgavebeskrivelse
Mål avstand fra kjørnermerke til tungespiss (varselgrense: +/-15 mm, aksjonsgrense: +/-20 mm).- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 1160
Oppgavebeskrivelse
Mål skinnetemperatur ved kjørnermerke.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5000
Oppgavebeskrivelse
Mål sporvidde i tungespiss. Målepunkt A1Lang-beskrivelse
Målt sporvidde skal ikke avvike mer enn 5 mm fra målene som er angitt på sporvekseltegningene.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5040
Oppgavebeskrivelse
Mål avstand mellom tungespiss og stokkskinne ved fraliggende stilling. Målepunkt B1Lang-beskrivelse
Avstand skal være minimum 160 mm (1 drivmaskin) eller 110 mm (flere drivmaskiner)- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5050
Oppgavebeskrivelse
Mål avstand mellom tungespiss og stokkskinne ved fraliggende stilling. Målepunkt B2Lang-beskrivelse
Avstand skal være minimum 160 mm (1 drivmaskin) eller 110 mm (flere drivmaskiner)- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5080
Oppgavebeskrivelse
Mål minste avstand mellom stokkskinne og fraliggende tunge. Målepunkt C1Lang-beskrivelse
Avstand skal være minimum 58 mm ved fraliggende tunge.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5090
Oppgavebeskrivelse
Mål minste avstand mellom stokkskinne og fraliggende tunge. Målepunkt C2Lang-beskrivelse
Avstand skal være minimum 58 mm ved fraliggende tunge.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Høy
- Type FV TK-M
Oppgave: 5100
Oppgavebeskrivelse
Mål sporvidde i tungeparti i opprinnelig rettspor. Målepunkt A5Lang-beskrivelse
Det skal tas min. 3 mål fordelt jevnt over tungepartiet. Det målet som avviker mest fra normalmålet skal lagres i Maximo.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5120
Oppgavebeskrivelse
Mål sporvidde i mellomparti . Målepunkt A9Lang-beskrivelse
Det skal tas min. 3 mål for hvert spor fordelt jevnt over mellompartiet. De målene som avviker mest fra normalmålet skal lagres i Maximo.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5130
Oppgavebeskrivelse
Mål sporvidde i mellomparti avvik. Målepunkt A10Lang-beskrivelse
Det skal tas min. 3 mål for hvert spor fordelt jevnt over mellompartiet. De målene som avviker mest fra normalmålet skal lagres i Maximo.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5140
Oppgavebeskrivelse
Mål sporvidde i kryssparti. Målepunkt A11Lang-beskrivelse
Målene A11 og A12 tas 30 mm bak krysspiss.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5150
Oppgavebeskrivelse
Mål sporvidde i kryssparti. Målepunkt A12Lang-beskrivelse
Målene A11 og A12 tas 30 mm bak krysspiss.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5160
Oppgavebeskrivelse
Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i rettspor. Målepunkt F1- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5170
Oppgavebeskrivelse
Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i avvik. Målepunkt F2- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5180
Oppgavebeskrivelse
Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i rettspor. Målepunkt F3- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5190
Oppgavebeskrivelse
Mål ledevidde i kryssparti ved inngangen til ledeskinne i avvik. Målepunkt F4- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5640
Oppgavebeskrivelse
Mål ledevidde ved krysspiss. Målepunkt G1Lang-beskrivelse
Mål tas 30 mm bak krysspiss.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5650
Oppgavebeskrivelse
Mål ledevidde ved krysspiss. Målepunkt G2Lang-beskrivelse
Mål tas 30 mm bak krysspiss.- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5780
Oppgavebeskrivelse
Mål høydenivå mellom krysspiss og vingeskinne. Målepunkt HLang-beskrivelse
Målet H tas ytterst på krysspissen der hjulet først treffer krysspissen. Høydeforskjellen måles mellom mest slitte punkt påvingeskinne og krysspiss: H = x - y. y må måles på begge vingeskinner, og den største y-verdien benyttes for å bestemme H.
- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M
Oppgave: 5790
Oppgavebeskrivelse
Mål høydenivå mellom krysspiss og vingeskinne. Målepunkt JLang-beskrivelse
Målet J tas der hvor krysspissen har samme ”hodebredde” som skinneprofilet i sporvekselen.Høydeforskjellen måles mellom mest slitte punkt på vingeskinne og krysspiss: J = x - y. y må måles på begge vingeskinner, og den største y-verdien benyttes for å bestemme J.
- Intervall 12 md
- Myndighetsnivå Lav
- Type FV TK-M